اعلامیه شماره 149
تاریخ انتشار:
1398/08/18
بازدید: 238
انجمن انفورماتیک ایران برگزار میکند
شطرنج رایانهای
سخنران: آقای ابراهیم نقیب زاده مشایخشطرنج رایانهای
زمان: چهارشنبه 26/11/90 ساعت 30/4 بعد از ظهر
مکان : آمفیتئاتر مرکز تحقیقات مخابرات ایران انتهای کارگر شمالی
خلاصه سخنرانی از ابتدای پیدایش رایانههای رقمی، پژوهشگران به توانایی بالقوه آنها برای حل مسایل پیچیدهای مانند پردازش زبانهای طبیعی، حل قضایای ریاضی، شبیهسازی سامانههای اقتصادی،کمک به تشخیص بیماریها، پیشبینی وضع هوا و طراحی رایانههای دیگر پی بردند. بسیاری از پژوهشگران برجسته نیز به موضوع شطرنج رایانهای پرداختند. بازی شطرنج به عنوان عالیترین بازی فکری ساخت بشر دارای ویژگیهای بسیاری است که آن را برای کسانی که به مطالعه چگونگی برنامهریزی رایانهها برای حل مسایل پیچیده علاقهمندند، بسیار جذاب میسازد. قوانین کاملاً تعریف شدهای برای برد، باخت و مساوی دارد و عنصر شانس در آن دخالتی ندارد. از نظر تئوری، اگر وقت کافی به رایانه داده شود میتواند تمام حرکتهای ممکن از یک وضعیت را بررسی کند و بهترین حرکت ممکن را بیابد. امّا در عمل، به دلیل تعداد فوقالعاده زیاد حرکتهای ممکن در اغلب وضعیتهای بازی، چنین چیزی امکانپذیر نیست و به همین خاطر است که شطرنج رایانهای برای پژوهشگران به عنوان یک مسأله جالب و چالش برانگیز درآمده است. شطرنج رایانهای پیشینهای طولانی دارد. نخستین پیروزی یک برنامه شطرنج رایانهای بر انسان در سال 1956 روی داد. از آن زمان تاکنون، کیفیت بازی شطرنج توسط رایانهها به نحو چشمگیری بهبود یافته به نحوی که امروزه رایانههای شطرنجباز بر قهرمان شطرنج جهان پیروز میشوند. در این سخنرانی ضمن مروری بر تاریخچه دستگاههای خودکار بازی شطرنج و چگونگی انجام بازیها در رایانه، به تفصیل به موضوع شطرنج رایانهای و پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه پرداختهمیشود. درباره سخنران آقای ابراهیم نقیبزاده مشایخ، عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی، علوم کامپیوتر و آمار دانشگاه تهران و در حال حاضر رئیس انجمن انفورماتیک ایران است.