منصور جم‌زاد

تاریخ انتشار: 1402/10/20
بازدید: 244

نام و نام خانوادگی: منصور جم‌زاد
محل و سال تولد: رودسر 1332
آخرین مدرک و رشته تحصیلی و سال و محل اخذ آن: دكترا– مهندسی كامپیوتر– دانشگاه واسدا – توكیو- 1989
آخرین محل و سمت کاری: دانشیار - دانشكده مهندسی كامپیوتر–دانشگاه صنعتی شریف
نشانی الکترونیکی برای تماس دوستداران شما در انجمن:              sina.sharif.edu/~jamzad

 

  • شرح مختصری در مورد مسابقات روبوکاپ در کشور. (حداکثر یک پاراگراف):
  • معرفی پروژه روبوكاپ به دانشگاه‌های ایران در سال 1997 توسط آقای ایمان (جعفر) ادیبی كه در آن زمان دانشجوی دكترا در دانشگاهUSC  آمریكا و عضو تیم روبوكاپ دانشگاه خود بودند صورت گرفت. ایشان این پروژه را به طور هم‌زمان به چند دانشگاه و مركز پژوهشی دولتی در تهران معرفی کردند و تنها دانشگاه صنعتی شریف ابراز علاقه نمود كه این پروژه را در ایران شروع نماید. و از بین استادانی كه موضوع پروژه با زمینه كاری آن‌ها مرتبط بود بنده علاقه‌مند به شروع و راه‌اندازی آن شدم. اولین حضور اولین تیم روبوكاپ ایران به حمایت همه جانبه دانشگاه و بخصوص ریاست محترم وقت دانشگاه جناب آقای دکتر سعید سهراب‌پور، سرپرستی اینجانب و به همراه یك تیم هفت نفره از دانشجویان دانشكده مهندسی كامپیوتر و مهندسی مكانیك به عنوان مشاهده‌گر مسابقات در 1998 در مسابقات روبوكاپ پاریس حضور یافت. و سپس همین گروه پس از انجام حداقل 20 هزار نفر ساعت كار در سال 1999 در مسابقات بین‌المللی روبوكاپ در رشته روبات‌های اندازه متوسط در سوئد شركت نمود و در اولین حضور خود مقام اول در بین 12 تیم از دانشگاه‌های كشورهای غربی و ژاپن را به دست آورد. فعالیت این تیم طی سال‌های 2000 الی 2002 نیز ادامه یافت و هرساله در مسابقات بین‌المللی موفق به کسب مقام‌های اول یا سوم شد. از سال 2001 لیگ‌های شبیه‌سازی، روبات‌های اندازه کوچک و امدادگر توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی به ترتیب دکتر حبیبی، دکتر منظوری و دکتر جهانگیر از اساتید دانشکده مهندسی کامپیوتر راه‌اندازی شده و بسیاری از این تیم‌ها نیز در مسابقات بین‌المللی رتبه‌های اول و برجسته‌ای را کسب نمودند. موفقیت (شاید باور نکردنی) تیم‌های دانشگاه صنعتی شریف ضمن معرفی این زمینه جدید علمی به جامعه دانشگاهی ایران باعث بروز علاقه و اعتماد به نفس بین دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور شد و خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر ده هزار نفر دانشجو و دانش‌آموز در زمینه‌های مختلف روبوکاپ فعالیت دارند و در مسابقات روبوکاپ داخل کشور (IranOpen) که از سال 2006 به همت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هر ساله برگزار می‌شود و همچنین در مسابقات بین‌المللی بسیار فعالانه حضور دارند و خوشبختانه هرساله شاهد خبرهای زیادی از موفقیت تیم‌های دانشگاه‌های ایرانی در مسابقات بین‌المللی هستیم.
  • با انجمن انفورماتیک ایران و نشریه گزارش کامپیوتر چقدر آشنایی دارید و چه نقش و جایگاهی برای آن‌ها قائلید؟ (حداکثر یک پاراگراف) .
  • انجمن انفورماتیك ایران قدیمی‌ترین انجمن علمی در زمینه كامپیوتر در ایران است كه فكر می‌كنم تأسیس آن به سال‌های اوایل انقلاب برمی‌گردد و همچنین نشریه گزارش كامپیوتر نیز قدیمی‌ترین نشریه علمی در زمینه كامپیوتر است كه با تلاش صادقانه هیأت تحریریه آن تا به امروز توانسته است بدون وقفه هر ماهی یك نسخه آن را به چاپ برساند. اكثر مؤسسین انجمن و اعضای هیئت تحریریه نشریه از همكلاسی‌ها و دوستان زمان دانشجویی من هستند.  
  • به نظر خودتان مهمترین فعالیت شما در حوزه فناوری اطلاعات کشور چه بوده و اکنون چه می‌کنید؟ (حداکثر دو پاراگراف).
  • بیشترین فعالیت جدی و موفق من در زمینه راه‌اندازی پروژه روبات‌های فوتبالیست اندازه متوسط (روبوكاپ) در طی سال‌های 1998 الی 2002 در ایران بود. در این پروژه برای اولین بار در ایران روبات‌های متحرك خود كار (autonomous) مجهز به سیستم بینایی ماشین به طور كامل در دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شد. البته این مهم با حمایت همه جانبه دانشگاه، پشتكار و تلاس بسیار زیاد دانشجویان دانشكده مهندسی كامپیوتر و مهندسی مكانیك و همچنین حمایت‌های جدی مدیران ارشد دانشگاه صنعتی شریف امكان‌پذیر شد.
     در سال‌های اخیر علاوه بر تدریس دروس تخصصی پردازش تصویر و بینایی ماشین در دوره تحصیلات تکمیلی، بیشترین فعالیت پژوهشی من در زمینه‌های الگوگذاری نامرئی (Watermarking) ، نهان‌نگاری تصویر و بازیابی تصاویر مبتنی بر محتوا بوده است.
  • یک فرد شاخص در فناوری اطلاعات ایران و یک نفر شاخص در فناوری اطلاعات جهان را نام ببرید و علت شاخص بودن او را از نظر خودتان بنویسید.  
  • دكتر احسان‌اله كبیر– استاد دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر– دانشگاه تربیت مدرس
     مانوالا ولاسو– استاد هوش مصنوعی و روباتیك– دانشگاه كارنگی ملون- آمریكا
  • جالب‌ترین اثر هنری یا علمی که اخیراً خوانده‌اید یا دیده‌اید ( اعم از کتاب، مقاله، فیلم، تئاتر و ....) و نظرتان را جلب کرده است نام ببرید.
  • فیلم  I,robot 
  • آینده فناوری اطلاعات در جهان را در ده سال آینده چه پیش‌بینی می‌کنید؟ (حداکثر یک پاراگراف).
  • قسمت عمده‌ای از سفارشات،‌ خرید،‌ كسب اطلاعات،‌ برقرای ارتباطات و تعاملات در سطوح مختلف بین انسان‌ها با هم و انسان‌ها و سازمان‌ها از طریق نسخه پیشرفته‌ای از تلفن همراه انجام می‌شود. حجم معاملات الكترونی بسیار افزایش یافته و مشاغل و تکنولوژی‌های جدید مرتبط با دانش کامپیوتر به جامعه جهانی معرفی خواهند شد. سیستم‌های بینایی ماشین برای تشخیص انسان‌ها و سایر موارد و سیستم‌های تشخیص و تولید گفتار توسط كامپیوتر بسیار پیشرفت می‌كنند كه در نتیجه اتوماسیون در سطوح گسترده‌تری از تعاملات روزمره انسان‌ها محقق می‌شود.
  • عنوان یک آرزو یا هدف برآورده نشده:
  • راه‌اندازی یك شركت فعال و موفق در زمینه بینایی ماشین و روباتیك.