پرویز رحمتی

تاریخ انتشار: 1402/11/11
بازدید: 289

نام و نام خانوادگی : پرویز رحمتی
محل و سال تولد : آبادان 1335
آخرین مدرك و رشته تحصیلی و سال و محل اخذ آن :
                  فوق لیسانس مدیریت اجرایی (1382) دانشگاه علامه طباطبایی
آخرین محل و سمت كاری:
    مدیرعامل و عضوهیئت مدیره شركت مهندسی نرم افزار رایورز- رئیس سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای كشور- رئیس كمیته فنی استاندارد IT كشور (كمیته متناظر JTC1 )
نشانی الكترونیكی:   rahmati_p@rayvarz.com

 

  • با انجمن انفورماتیك ایران و نشریه گزارش كامپیوتر چقدر آشنایی دارید و چه نقش و جایگاهی برای آن‌ها قائلید؟
  • به طوركلی به عنوان دانشجوی رشته كامپیوتر از ابتدا دورادور در جریان شكل‌گیری انجمن قرار داشتم. با توجه به نقش و جایگاه برخی چهره‌های شاخص نظیر زنده یاد دكتر انواری و دكتر پرهامی كه از مؤسسان انجمن بودند، بنده هم مثل افراد دیگری كه سابقه تحصیل در رشته كامپیوتر را داشتند نسبت به حضور و فعالیت انجمن دیدگاه مثبتی داشته‌ام. تصور می‌كنم به عنوان یك تشكل غیردولتی علمی و تخصصی كه دهه چهارم فعالیت خود را می‌گذراند انجمن حامل این پیام اصلی بوده و می باشد كه می‌توان با حداقل امكانات و بدون نوسانات ناشی از فشار مسائل روزمره رسالت ترویج و اشاعه فرهنگ فناوری اطلاعات را دنبال نمود و در مواردی كه شرایط اقتضاء می‌نماید در تصمیم‌سازی مناسب برای این حوزه و ترسیم استراتژی توسعه آن اثربخش بود.
  • به نظر خودتان مهمترین فعالیت شما در حوزه فناوری اطلاعات كشور چه بوده و اكنون چه می كنید؟
  • براساس این باور كه نهادسازی و شكل‌گیری تشكل‌های محدود و یا فراگیر غیردولتی به عنوان یك «الزام» و «باید» در توسعه كسب و كار فناوری اطلاعات ضروری است به سهم خود در این زمینه تلاش‌های مشخصی داشته‌ام. اگرچه ارزیابی ماحصل این تلاش‌ها به قضاوت فعالان حرفه بستگی دارد لیكن شخصاً فكر می‌كنم حدود هفت سال به عنوان رئیس هیئت مدیره تحقیقات و توسعه صادرات نرم‌افزار (ثنارای) كه بیش از 50 شركت فعال در آن عضویت داشتند و قریب ده سال فعالیت در انجمن شركت‌های انفورماتیك و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حداقل تاثیر لازم در اشاعه فرهنگ شكل‌گیری و توسعه نهادهای واقعاً خصوصی، مردمی و غیردولتی در كشور را داشته است. از سوی دیگر به عنوان مدیرعامل شركت مهندسی نرم افزار رایورز با زمینه كاری تخصصی ارائه راهكارهای نرم افزاری  به سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌ها، كه بیست و سومین سال فعالیت خود را می‌گذراند توفیق انجام برخی طرح‌های ملی و استقرار راهكارهای سیستمی نرم‌افزاری در هزاران سازمان، مؤسسه و شركت را داشته‌ام و اكنون شانزدهمین سال اداره مجموعه‌ای را با بیش از سیصد نفر نیروی انسانی به عنوان یك شركت واقعاً خصوصی كه از روند رو به رشد پیوسته برخوردار بوده عهده‌دار می‌باشم.
  • یك فرد شاخص در فناوری اطلاعات ایران و یك نفر شاخص در فناوری اطلاعات جهان را نام ببرید و علت شاخص بودن او را از نظر خودتان بنویسید؟
  • به اعتقاد من فرد شاخص در حوزه فناوری اطلاعات كشور زنده یاد دكتر مرتضی انواری است كه به دلیل آینده‌نگری و درك عمیق نسبت به ضرورت ایجاد نهادهای آموزش عالی در حوزه كامپیوتر و كاربردهای آن نقش تعیین‌كننده‌ای در تربیت نیروی ‌انسانی پیشاهنگ در این حوزه ایفاء نمود. در حوزه جهانی فناوری اطلاعات، هرگاه شاخص را نوآوری در نظر بگیریم صرف‌نظر از تاثیر مرگ زودهنگام استیوجابز در سال جاری بی‌شك وی تاثیر جدی و بی‌بدیل به عنوان فرد شاخص در حوزه فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی داشته است.
  • جالب ترین اثر هنری یا علمی كه اخیراً خوانده اید یا دیده اید (اعم از كتاب، مقاله، فیلم، تئاتر و...) و نظرتان را جلب كرده است نام ببرید؟
  • كتاب «آینده مدیریت» گری همل به عنوان طرح كننده برخی چالش‌های اساسی در این حوزه و زمینه‌های پرداخت به آن‌ها بدون این‌كه نسخه معینی را پیچیده باشد.
  • آینده فناوری اطلاعات در جهان را در ده سال آینده چه پیش بینی می كنید؟
  • در حد گمانه زنی و آن هم با اتكاء به مؤسسات و نهادهایی كه تخصصی در این زمینه كار می‌كنند، فكر می‌كنم طی چند سال آینده چالش‌های جدی كه فناوری اطلاعات با آن‌ها مواجه است مساله امنیت و چگونگی رعایت حریم خصوصی افراد و همچنین تامین انرژی سبز می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود شکل احراز هویت افراد اساساً تغییر یابد و شناسه‌های فیزیکی فرد مبنای کنترل حضور و فعالیت‌های وی در محیط مجازی شود. احتمالاً با توسعه امكانات ثبت امواج الكترونیكی مغز انسان امكان خواندن ذهن افراد فراهم می‌شود. با توجه به توسعه ظرفیت‌ها در فناوری اطلاعات براساس قانون مور (توان پردازش كامپیوتر هر 18 ماه 2 برابر می‌شود) قانون متكالف (ارزش شبكه متناسب با مجذور تعداد كاربران  آن افزایش می‌یابد) و نیز قانون پهنای باند (هر 2 سال 2 برابر می‌شود) و به  موازات آن كاهش قیمت‌ها قاعدتاً شكاف دیجیتال به شدت كاهش می‌یابد و جامعه اطلاعاتی با سرعت به مراتب بیشتری شكل می‌گیرد. از آنجا كه سرعت توسعه زیرساخت‌ها نسبت به محتوا در حال حاضر بسیار پیشی گرفته است و رایانش ابری نیز شتاب فزاینده‌تری خواهد یافت، لذا می‌توان پیش‌بینی كرد كه ارائه خدمات الكترونیكی و تولید محتوا و نیز ابزارهای تحلیل اطلاعات در این دهه از وزن بسیار بالایی برخوردار خواهند بود.
  • عنوان یك آرزو یا هدف برآورده نشده ؟
  • حضور مؤثر به عنوان یك شركت ایرانی در بازارهای منطقه و جهانی