الهه عصاری

تاریخ انتشار: 1402/11/11
بازدید: 566

نام و نام خانوادگی: الهه عصاری
محل و سال تولد: تهران - 1338
آخرین مدرک و رشته تحصیلی و سال و محل اخذ آن:
                 فوق لیسانس سیستم‌های دیجیتال – كشور انگلستان - 1985
آخرین محل و سمت کاری:
                 شركت گام‌الكترونیك، مدیر تولید نرم‌افزار
نشانی الکترونیکی برای تماس دوستداران شما در انجمن:
Asari@gamelectronics.com    

 

  • با انجمن انفورماتیک ایران و نشریه گزارش کامپیوتر چقدر آشنایی دارید و چه نقش و جایگاهی برای آن‌ها قائلید؟ (حداکثر یک پاراگراف)
  • انجمن انفورماتیك ایران یك انجمن علمی است كه طی سه دهه گذشته توانسته فقدان ارتباطی دانشگاه و صنعت را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا حد خوبی پوشش دهد. تمركز فعالیت‌های انجمن بر چالش‌های پیش روی این صنعت منجر به تشكیل كارگروه‌های تخصصی جهت ارائه راهكار و برگزاری سمینارهای تخصصی ارزشمندی شده است. همچنین مجله گزارش کامپیوتر همواره برتری خود را در هدایت صنعت انفورماتیك در جهت استفاده از بروزترین نگرش‌ها و دستاوردهای علمی برای فعالان حرفه و بهره‌برداران از خدمات این صنعت به عهده داشته است.
  • به نظر خودتان مهمترین فعالیت شما در حوزه فناوری اطلاعات کشور چه بوده و اکنون چه می‌کنید؟ (حداکثر دو پاراگراف)
  • دوره‌ای كه دبیر انجمن شركت‌های انفورماتیك ایران بودم به نظرم تأثیرگذارترین بوده است. طی این دوران به كمك فعالان صنف موفق شدیم نقش برجسته خدمات صنف انفورماتیك را از طریق تعامل هم افزا با دولت تبیین كرده و حركت‌های مؤثری برای ارتقای صنف داشته باشیم. انتشار ماهنامه تكفا، برگزاری كیفی نمایشگاه الكامپ و ایجاد جو اعتماد و اتكا به صنف زمینه‌های مساعدی را برای رشد و تعالی جایگاه صنف فراهم آورد.
    در حال حاضر به عنوان مدیر تولید شركت نرم‌افزاری گام‌ الكترونیك مشغول به فعالیت هستم. احساس می‌كنم راهكار برون رفت از بسیاری از مشكلات كشور، استفاده از خدمات نرم‌افزاری كیفی و كار‌آمد است و به همین جهت رسالت خود را در این جایگاه به كارگیری افراد توانمند و متخصص برای تولید و ترویج تكنولوژی‌های جدید و ایجاد بستر مناسب كاری برای شكوفایی و خلاقیت و ایجاد انگیزه برای حل مشكلات اجرایی سازمان‌ها توسط آن‌ها می‌دانم. پروژه‌های بزرگی در سطح كشور تاكنون توسط تیم تولید شركت انجام شده كه از آن جمله می‌توان به  اختراع خط نستعلیق رایانه‌ای و طراحی سیستم‌های نشر الكترونیك و قرآن‌نگاری، طراحی و اجرای سیستم‌های اتوماسیون اداری در ابعاد بزرگ كشوری و همچنین ایجاد سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل فنی و اجرایی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (ساجات) اشاره نمود.
  • یک فرد شاخص در فناوری اطلاعات ایران و یک نفر شاخص در فناوری اطلاعات جهان را نام ببرید و علت شاخص بودن او را از نظر خودتان بنویسید.
  • فرد شاخص فناوری ایران در این مرحله از بلوغ این فناوری در كشور می‌تواند فردی باشد كه قدرت بسترسازی برای استفاده از خدمات فناوری اطلاعات را در كشور داشته باشد و این رسالت بزرگ در كشور به عهده دولت و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشته شده است و یا در كنار او به جهت ایجاد محتوا، وزیر ارشاد و یا وزیر بازرگانی و صنایع باشد. این‌که آیا در این سمت شاخص بوده اند قضاوتش از توان من خارج است. 
    فرد شاخص در فناوری اطلاعات جهان به نظرم مؤسسان سایت دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا آقایان جیمی والز و لری سنجر هستند از این جهت كه بستری جهانی و خودجوش برای ثبت دانش بشری مهیا كرده و موجب ثبت و حفظ اطلاعات فرهنگ‌های مختلف با دسترسی سریع و آسان شده اند. كاری كه همه می‌دانیم حتی برای ثبت اطلاعات یك سازمان چقدر مشكلات و موانع دارد.
  • جالب‌ترین اثر هنری یا علمی که اخیراً خوانده‌اید یا دیده‌اید ( اعم از کتاب، مقاله، فیلم، تئاتر و ....) و نظرتان را جلب کرده است نام ببرید.
  • اثر هنری كه اخیراً به صورت ناپیوسته دیدم سریال تلویزیونی وضعیت سفید بود كه با یك فضای خودمانی، صحنه‌های به یاد ماندنی كه در زمان جنگ همه به خاطر دارند را از دید یك نوجوان به تصویر درآورده بود.
    ویژگی سریال وضعیت سفید آن بود كه موفق شده بود از صحنه‌های بسیار متداول و عادی روزمره، صحنه‌ها و تصاویر هنری و به یادماندنی خلق كند و در عین حال به صورت غیرمستقیم مفاهیم والا و غنی و هزینه‌های مبارزه برای استقلال را به نسل امروز منتقل كند و القای پیام «تا شقایق هست زندگی باید كرد» حتی زیر حمله دشمن به مناطق مسكونی.
  • آینده فناوری اطلاعات در جهان را در ده سال آینده چه پیش‌بینی می‌کنید؟ (حداکثر یک پاراگراف)
  • با توجه به رشد فزاینده این فناوری در همه ابعاد بشری، چهره آموزش به كلی متحول خواهد شد و افراد خلاق و نوآور اعتبار بیش از پیش خواهند داشت. ارتباطات انسان‌ها نزدیك‌تر از همیشه خواهد شد و فرهنگ‌ها و ملل تأثیر متقابلی روی هم گذاشته و به هم نزدیك می‌شوند. دولت‌ها اقتدارشان جهت خدمت‌رسانی و بسترسازی و ایجاد فضای واقعی و مجازی برای ارتقاء فردی و كسب و كار شهروندان در كنار حفظ هویت ملی خواهد بود.
  • عنوان یک آرزو یا هدف برآورده نشده:
  • حضور پررنگ فرهنگ و تمدن و خط و زبان فارسی در دنیای سایبر شامل کتاب‌های فارسی الکترونیکی و ... که البته آرزوی هر ایرانی و موثرترین راه ترویج و انتقال این فرهنگ غنی و حفظ غرور ملی در نسل جوان می‌باشد.